Aktivní občané a sousedé z Prahy 6

Jsme aktivní občané, kteří žijí v Praze 6, zajímají se o svoji městskou část, jak o dobré zprávy a zlepšení, které jsou uskutečňovány, tak i kriticky o věci, které se současnému vedení městské části nedaří. Máme tím na mysli například zlepšení péče o veřejné prostory, nedostatečný tlak na developery, aby při svých rozvojových projeketch v Praze 6 řešili i jejich potřebné zázemí, jako jsou zejména školy a mateřské školky. To chceme změnit.

Záleží nám totiž na místě, kde žijeme. Chceme se proto do vedení naší městské části zapojit a stát se spolutvůrci jejího rozvoje.

Praha 6 je rozlohou největší městskou částí. S více než 100 000 obyvatel je významnou součástí hlavního města Prahy a zaslouží si proto patřičnou pozornost a péči. Díky Letišti Václava Havla je vstupní branou České republiky pro zahraniční návštěvy. Je sídlem většiny zahraničních ambasád a je městskou částí v Praze nejzelenější. Díky velkému zastoupení škol, vzdělávacích a výzkumných institucí, je centrem a mnohdy i domovem mladé generace. Zároveň zde ale žije i nejvíce seniorů. Moc si přejeme, aby se tu žilo dobře a kvalitně všem.

Usilujeme o Prahu 6 přátelskou vůči svým občanům, město pro celý život a na 365 dní v roce.

Program podle částí Prahy 6

Dejvice

Dejvice

Dejvice jsou opravdové srdce Prahy 6, a to jak praktickým umístěním, tak svou rozmanitostí. Zahrnují nejen ryze městské centrum kolem Vítězného náměstí s veškerou obslužností a čilým dopravním i obchodním životem, který od městské krajiny očekáváme, ale také velmi zelenou a klidnou čtvrť Hanspaulka, která klidně shlíží na hemžení pod sebou a poskytuje jedno z nejpříjemnějších míst k životu lidí na území hlavního města.

A aby toho nebylo málo, Dejvice se mohou pyšnit unikátním krajinným útvarem Šáreckého údolí, uvozeného na jedné straně vstupní branou v divokém meandru Vltavy u Podbaby a na straně druhé slavnou obcí Jenerálka. Dejvice poskytují mnoho různých prostředí k dobrému žití a jako takové jsou takříkajíc samostatné „město ve městě“ jménem Praha. Je to symbol svébytnosti a důležitosti celé Prahy 6.

  • Podpoříme revitalizaci Vítězného náměstí dle vítězného návrhu arch. Hniličky.
  • Dohlédneme na kvalitní architektonické a stavební řešení severozápadního kvadrantu Vítězného náměstí.
  • Podpoříme rekonstrukci Dejvické třídy s novým stromořadím.
  • Stavebním zásahem v objektu vlastněném městskou částí Praha 6 zvětšíme kapacitu oblíbené a úspěšné kulturní scény – Dejvického divadla.
  • Prosadíme revitalizaci Nám. na Santince. Budeme prosazovat vypsání architektonické  soutěže a vznik kvalitního veřejného prostoru.
  • Zajistíme velmi potřebné P+R parkoviště u přestupního bodu Podbaba.
  • Podporujeme projekt Kampus Dejvice.
  • Ve spolupráci s Armádou České republiky  obnovíme stromovou alej v Kafkově ulici u zadního traktu generálního štábu AČR.
  • Jsme proti již naplánované demolici Kulturního centra Klubovna z důvodu stavby přivaděče k tunelu Blanka (KES).

Sedlec

Sedlec

Připojení malé, ale krásné čtvrti Sedlec k území Prahy 6 se odehrálo na základě novely Statutu hlavního města Prahy ke dni 1. ledna 2005, tedy relativně nedávno. Jenže tak, jako je Sedlec nejmladším přírůstkem naší městské části, tak se na jeho drobném území nacházejí naopak starobylá a cenná historická místa.

Jednak slavná Hergetova cihelna z roku 1910, jejíž úctyhodná produkce byla zásobena kvalitní suchdolskou hlínou a nyní její hlavní budova právem usiluje o prohlášení za kulturní památku. A dále pak empírový Zámek Sedlec z poloviny 19. století, kulturní památka, avšak bohužel dlouhodobě chátrající. Na takových a podobných hodnotách by sympaticky komorní rozloha Sedlce měla stavět svou přitažlivost. A když k těmto pamětihodným místům připočteme nádherné umístění Sedlce nad zákruty Vltavy, divoké louky roubené špendlíkovými křovinami a klidné, prosluněné zahrádkové oblasti, napadá nás, že Praha 6 by měla chápat Sedlec jako budoucí místo odpočinku i hrdou výletní destinaci se snadnou dostupností od svého centra.  I v tomto směru chceme učinit potřebné kroky, protože Sedlec je u nás jenom jeden.

  • Podpoříme prodloužení tramvajové trati do Suchdola s P+R parkovištěm Výhledy.
  • Prověříme možnost lávky v Podbabě.
  • Prověříme potenciální negativní dopady budoucího přivaděče Rybářka z vnějšího Pražského okruhu na dopravní zatížení Prahy 6, a to renomovanou nezávislou institucí.
  • Prověříme možnost vybudování mostu v Sedlci, jako plnohodnotného dopravního propojení Prahy 6 a 8, mezi ulicemi Kamýcká v Praze 6 a K Pazderkám v Praze 8.

Bubeneč

Bubeneč

Největší výzvou je pro nás v Bubenči zvládnout rozvoj v oblasti bývalé papírny a čistírny odpadních vod. Vznikne tu velké množství nových bytů, a tudíž lze očekávat velký nárůst počtu nových obyvatel čtvrti. Úkolem pro nás bude zajistit to, aby se na občanské vybavenosti podílel i developer. To se dosud v naší městské části prakticky nedělo.

Ve spolupráci s našimi kolegy z Praha Sobě na pražském magistrátu se zasadíme o přepracování bytového projektu společnosti Penta v areálu nemocnice Bubeneč v Chittussiho ulici. Pohlídáme, aby zde nedošlo ke zbytečnému bourání historických budov, které po rekonstrukci mohou dál sloužit. Developer by měl v areálu v rámci povinné spoluúčasti (kontribuce) nechat vybudovat veřejné vybavení, především pak školku. Nebude potom nutné bourat prvorepublikovou vilu v ulici Na Marně 666. Prověříme možnosti zachování LDN Prahy 6 na jejím pozemku. Budeme trvat na dodržení závazku developera zajistit prostupnost areálu pro veřejnost.

  • Nedovolíme zbytečnou demolici prvorepublikové vily v ulici Na Marně 666. Po rekonstrukci může dál sloužit k bytovým účelům – do doby rekonstrukce například pro ubytování ukrajinských válečných uprchlíků.
  • Podpoříme dokončení vítězného projektu Stanice 6 v budově bývalého nádraží Bubeneč.
  • Dokončíme projekt kabinové lanovky z Podbaby  do Bohnic s mezistanicí v ZOO.
  • Prosadíme revitalizaci Puškinova náměstí. Pořídíme nový mobiliář a zajistíme kvalitní veřejný prostor doplněný o veřejnou o zeleň a vodní prvky.

Hradčany

Hradčany

Hradčany jsou městská čtvrť a katastrální území Prahy o rozloze 1,5 km², rozdělené mezi městské obvody a zároveň městské části Praha 1 a Praha 6. Značnou část čtvrti zaujímá Pražský hrad, jeden z nejznámějších hradů Evropy. Hradčany byly samostatným městem do roku 1784, kdy se staly součástí sjednoceného královského hlavního města Prahy.

Území Hradčan v Praze 6 je klidné území, které propojuje Dejvice a Střešovice s Letnou a Pražským Hradem. Výzvou pro nás je zachování jejich původního, převážně rezidenčního a rekreačního charakteru, při velkém náporu dopravních tepen, které tuto oblast ohraničují.

  • Zajistíme revitalizaci veřejného prostoru u železničních závor na Hradčanské. Prostor doplníme výsadbou nové zeleně, budováním vodních prvků (mlžítka a pítka), herních plácků, laviček a dalších míst k posezení.
  • Zajistíme, aby úzké tramvajové zastávky byly širší a bezbariérové, a tím mohli starší a handicapovaní spoluobčané cestovat bezpečně. Prosadíme, aby byl i ve stanici metra Hradčanská bezbariérový přístup výtahem z ulice Milady Horákové nebo Dejvická.
  • Podporujeme rekonstrukci ulice U Prašného mostu, takzvaný projekt Plečnikovy aleje, kde vznikne pěší propojení Dejvic a Pražského hradu.
  • Prověříme možnost vybudování tunelu pro chodce a cyklisty mezi parkem Maxe van der Stoela a Novým Světem.

Střešovice

Střešovice

Střešovice jsou městská čtvrť a katastrální území v Praze, součást městské části Praha 6. Střešovice se nacházejí v západní části Prahy vklíněné mezi čtvrtě Dejvice na severu, Hradčany na východě, Břevnov na jihu a jihozápadě, Veleslavín na západě a Vokovice na severozápadě.

Střešovice jsou městská čtvrť a katastrální území v Praze, součást městské části Praha 6. Střešovice se nacházejí v západní části Prahy vklíněné mezi čtvrtě Dejvice na severu, Hradčany na východě, Břevnov na jihu a jihozápadě, Veleslavín na západě a Vokovice na severozápadě.

  • Podpoříme uskutečnění  projektu Zelená Malovanka.
  • Obnovíme existenci cenného rybníčku v ulici Pod Novým lesem na pomezí Petřin a Střešovic. Zároveň prosadíme redukci navrženého projektu bytového domu v jeho sousedství.
  • Prosadíme uskutečnění vítězného návrhu ozelenění betonového výduchu z tunelu Blanka.
  • Populární muzeum městské dopravy ve vozovně Střešovice rozšíříme o nové expoziční kapacity.
  • Podpoříme modernizaci železnice Praha-Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla, s tunelovým vedením pod střešovickým masivem podle vybrané varianty a na základě doporučení expertů z Ruhrské univerzity v Bochumi.
  • Prověříme možnost vybudování  tunelu pro chodce a cyklisty mezi parkem Maxe van der Stoela a Novým Světem.

Břevnov

Břevnov

Život v Břevnově je v tom nejlepším slova smyslu determinován příjemnou zelení, areály Ladronka a Hvězda. Proto je Břevnov oblíbenou volnočasovou destinací a je třeba o tuto dispozici, jejíž součástí je i veřejná zeleň, patřičně pečovat. Je zde také velké množství bývalých hospodářských usedlostí, z nichž už dnes žádná neslouží svému původnímu účelu nebo se z nich dochovalo pouze torzo. Mezi nejznámější patří právě Ladronka, která dnes slouží jako restaurační zázemí celého areálu a další jsou například Kajetánka, Šleiferka, Spiritka, Petynka, Hybšmanka, Kneislovka, Tejnka nebo Většin.

Na území Břevnova funguje množství školských zařízení, k urgentnímu řešení jsou nyní kapacity škol ZŠ Jana Amose Komenského a ZUŠ Jana Hanuše. Obě sdílí jeden objekt, kam se ale nevejdou. Bližší podrobnosti ohledně našeho plánu pro školství na Břevnově se můžete přečíst v programových prioritách PRAHY 6 SOBĚ. Velkým tématem Břevnova k řešení je doprava, obzvláště pak obrovské přetížení oblasti Malovanky a výjezdů z tunelu. Budeme také usilovat o zákaz vjezdu nákladních vozidel nad 12 tun, a to na celé území Prahy 6.

  • Prověříme možnost dostavby druhého vestibulu stanice metra Motol s výstupem u Kauflandu. Metro by se velmi přiblížilo obyvatelům Bílé Hory, kteří k němu prakticky nemají přístup.
  • Podpoříme rekonstrukci a dostavbu Polikliniky Pod Marjánkou dle vypsané architektonické soutěže.
  • Pomůžeme kultivovanému rozvoji nevyužívané tramvajové smyčky Dlabačov.
  • Propojíme Malovanku s areálem Strahov tramvají.
  • Vybudujeme kvalitní veřejný prostor s nádherným výhledem na Prahu, a to na konečné stanici nově budované tramvajové trati na Strahov.
  • Podpoříme tvorbu územní studie a regulačního plánu pro stadion Strahov, s následným vypsáním architektonické soutěže na jeho revitalizaci.
  • Podpoříme dokončení projektu rekonstrukce Bělohorské ulice.
  • Budeme usilovat o zpracování studie proveditelnosti k nové okružní lince metra O, která by měla mít jednu ze stanic v Břevnově.
  • V Praze 6 byla dlouhodobě neukotvena ZUŠ Jana Hanuše, která nyní konečně získá svoji vlastní budovu na Bělohorské ulici, výměnou za soukromou školu. Veřejný zájem je na prvním místě. Budeme prosazovat uvolnění kapacity pro rozrůstající se Základní a mateřskou školu Jana Amose Komenského.

Veleslavín

Veleslavín

Někdejší vesnice si místy drží svůj původní charakter. Především prodloužením metra a rekonstrukcí železnice na Kladno ale získává na širším významu. Budoucí podoba dopravního uzlu Nádraží Veleslavín vzešla z průlomové architektonické soutěže.

Na novou náplň čeká i budoucí druhé společenské centrum oblasti – zámek Veleslavín, jenž v roce 2022 získá do majetku hlavní město. Na místě staré teplárny vznikne soukromá bytová výstavba, jejíž podobu a návaznosti bude třeba pohlídat tak, aby pro své okolí byla více přínosem než ztrátou.

  • Prosadíme smysluplné využití zámečku Veleslavín i dalších památkově chráněných objektů v jeho areálu a také jeho zahrady. Zároveň budeme prosazovat jeho zpřístupnění pro veřejnost.
  • Posílíme spolupráci s FTVS Univerzity Karlovy tak, aby se její areál ve Vokovicích rozšířil a mohl tak ve větší míře sloužit i veřejnosti.
  • Podpoříme modernizaci železnice Praha-Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla, s tunelovým vedením Střešovickým masivem.
  • Podpoříme vznik tzv.”Zelené radiály” v trase Buštěhradské dráhy mezi nádražím Veleslavín a Stromovkou.

Vokovice

Vokovice

Ve Vokovicích vidíme tři hlavní výzvy. Je zde celoměstsky významná přírodně-rekreační oblast Šárky s její vodní nádrží Džbán, nad jehož okolím vedení městské části Praha 6 i hlavního města Prahy ztratily kontrolu před deseti lety. Je třeba nepolevit v úsilí získat tyto pozemky zpátky do držení města a upravit je pro plnohodnotný a celoroční rekreační provoz.

Sídliště Červený Vrch, rozdělené Evropskou třídou, potřebuje komplexní přístup a správu – jak z hlediska péče o veřejná prostranství, tak citlivý urbanismus. Příležitost pro tuto čtvrť skýtá také nové řešení železničního spojení do Kladna a na Letiště Václava Havla.

  • Prosadíme uskutečnění “zapadlého” projektu lávky přes Horoměřickou ulici a propojíme tak Hanspaulku s Červeným Vrchem.
  • Podpoříme urbanisticko-architektonickou soutěž, a to v návaznosti na participační projekt MČ Prahy 6 – Osa Červený Vrch.
  • Zkultivujeme veřejné prostranství před OC Šárka (Billa) na jedno z center sídliště Červený Vrch.
  • Prověříme možnost odkupu pozemku a budovy služebny od Policie ĆR. Je to ideální místo pro rozšíření kapacity školky, případně pro spolkové bydlení.
  • Jednopodlažní objekt DPP (trafostanice pro tramvajovou síť a dva obchodní prostory) přestavíme na komunitní centrum sídliště Červený Vrch, které zároveň poslouží jako výchozí bod pro cesty do Šáreckého údolí.
  • Zkultivujeme a lépe zpřístupníme pěší a cyklistickou stezku do Šáreckého údolí.
  • Skrze Pražské společenství obnovitelné energie podpoříme instalaci solárních elektráren na ploché střechy sídliště Červený Vrch a posílíme tak naši energetickou bezpečnost, udržitelnost a soběstačnost.

Liboc

Liboc

Liboc je městská čtvrť a katastrální území Prahy nedaleko od krajinné oblasti Divoká Šárka a obory Hvězda. Do jejího katastru patří stará část Dolní i Horní Liboce, dále obora Hvězda, bývalé polní tratě V zahradách a U křížku a západní část Divoké Šárky. Liboc je součástí městské části Praha 6.

Vzdělání je pro nás na prvním místě, proto po vypršení nájemní smlouvy již neprodloužíme smlouvu s PBIS (Prague British International school) a budovu využijeme pro školství  Prahy 6. Sportoviště na její zahradě MUSÍ sloužit i místním. Kapacity ZŠ Dědina jsou dlouhodobě na hranici únosnosti a waldorfská větev by si zasloužila svébytný školský prostor. Nejlepším řešením bude umístění v rámci areálu Veleslavínského zámečku, který nyní získalo hlavní město Praha v rozsáhlé směně.

  • Schubertova vila se zahradou v Libocké ulici, kterou roku 1871 navrhl architekt Zdenko Schubert von Soldern pro svého bratra advokáta JUDr. Eduarda Schuberta, je unikátní ukázkou stylu  italské předměstské vily, vycházející z tradice renesanční a antické architektury. Areál domu se zahradou jsou od roku 1958 chráněny jako nemovitá kulturní památka. Po roce 1990, kdy byla vila privatizována, jejímu majiteli nevyšly megalomanské plány s její přestavbou na penzion a od té doby chátrá. Pokusy politiků a úřadů o zjednání nápravy dosud selhávaly. Zasadíme se o to, aby tato unikátní vila, která na území Česka nemá srovnání, byla zachráněna pro budoucí generace.
  • Ráz území bude měnit i plánovaná výstavba tramvajové trati na Dědinu. V rámci těchto změn je třeba aktivní účast místních obyvatel na plánovaných změnách.

Ruzyně

Ruzyně

Ruzyně je nejzápadnější částí Prahy 6, její velikost je do velké míry dána letištěm Václava Havla, které zabírá dvě třetiny z 15 km² rozlohy Ruzyně. Po Horních Počernicích je druhou největší pražskou čtvrtí. Hranice Ruzyně je obklopena mnoha obcemi Středočeského kraje a Libocí, která je součástí Prahy 6.

Na jejím území se nacházejí zajímavé stavby, například už zmíněné Letiště Václava Havla, sídliště Dědina, památník bitvy na Bílé hoře, železniční stanice Ruzyně, obchodní centrum, věznice a další můžou v nových rozvojových zónách vzniknout. Nejdále v transformování území z brownfieldu na nové sídliště je projekt Nové Ruzyně, kam se má nastěhovat až 5 tisíc nových sousedů. Pro PRAHU 6 SOBĚ je prioritou dostupnost veřejného školství, dobrá dopravní obslužnost a s tím spojená spolupráce developera a města, takzvaná kontribuce v území. Letiště nechceme rozšiřovat s ohledem na životní prostředí a zejména kvůli kvalitě života obyvatel, kteří v okolí letiště žijí. Jsme přesvědčeni, že budoucnost přepravy na kratší a střední vzdálenosti spočívá v rychlých vlakových spojeních. Navíc cesta vlakem znamená úsporu emisí CO2 až o 70 – 90 % ve srovnání s cestou letadlem.

  • ROZŠÍŘENÍ LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA NEPODPORUJEME ✈️⛔
  • Podpoříme výstavbu terminálu Dlouhá Míle, s vlakovou stanicí a  P+R parkovištěm.
  • Zahájili jsme výstavbu tramvajové trati z Divoké Šárky podél sídliště Dědina až k nové výstavbě při Drnovské.
  • V návaznosti na novou tramvajovou trať postavíme na roh Drnovské a ulice Vlastina nový parkovací dům.
  • Skrze Pražské společenství obnovitelné energie podpoříme instalaci solárních elektráren na ploché střechy sídliště Dědina a posílíme tak naši energetickou bezpečnost, udržitelnost a soběstačnost.