Z Dejvic do Krče za 18 minut🔥
Velký krok pro okružní metro O! Tohle je náš velký plán, jak se jednou z Dejvic do Krče dostat za 18 minut. Nebo ze Smíchova na Pankrác za 9 minut. A přes celou Prahu z Řep na Budějovickou za půl hodiny. Bez auta, pohodlně metrem. Lákavá představa Za takový čas dnes trasu urazíte jen autem, a to ještě v noci při prázdných silnicích. Když zvolíte MHD, potrvá vám to víc než dvakrát déle. Mít rychlé spojení okružním metrem – to by úplně změnilo pražskou dopravu a přineslo by městu opravdickou úlevu.
Právě proto jsme s náměstkem pro dopravu Adam Scheinherr s vizí okružního metra letos v únoru přišli. A teď se posouváme do další fáze – odborná pracovní skupina dnes navrhla zadání takzvané studie proveditelnosti. Ta v prvním větším expertním kolečku prověří rozvojové plány na výstavbu a určí nejvýhodnější umístění stanic, kde budeme sledovat právě i konkurenceschopnost MHD a jízdy autem.
Na metro O se nesmíme dívat očima dneška. Ono taky pochopitelně nevyroste za deset a nejspíš ani za dvacet let. Přesto tvrdím – je nejvyšší čas se jím začít zabývat. Město Praha nesmí být jako stát, který dopravní řešení soustavně zanedbává a je vždycky o pár kroků zpět za reálnými potřebami lidí. V Praze je smutným příkladem Blanka. Lopotně se otevřela a teprve potom se tehdejší politici začali rozkoukávat, co vlastně s návazností tunelu. Takže tu rázem vznikla tepna, která bude dvacet let vyplivávat desítky tisíc aut v obydlených oblastech. Obyvatelé Břevnova nebo Holešoviček o tom vědí své.
Tohle plánování krok sun krok se prostě vrátit nesmí. Proto klidně nechám naše politické oponenty mudrovat, že ještě nemáme postavené Déčko a už plánujeme okružní metro. Stojím si za tím, že klíčové dopravní stavby je potřeba plánovat paralelně a včas. Proto taky valíme tolik velkých investic před sebou současně.
Metro O je součástí ucelené dopravní vize pro Prahu. V kombinaci s příměstskou železnicí, rychlodráhou, novými tramvajemi, okruhy a P+R parkovišti vytváří komplexní a logický systém dopravy, o který se Praha může v příštích desítkách let bezpečně opřít. A to bude doopravdy potřeba, protože v Praze přibude na 300 tisíc nových obyvatel.
Tak já nechám ostatní dál opakovat mantru okruh nebo pálit čas na nesmyslných debatách o cyklopruzích. A radši jdeme připravovat to, co s dopravou doopravdy může pohnout.
Srdečně a vděčně
Jan Čižinský