21. 10. 2024

V Praze má na reklamy monopol jediná skupina

Většinu reklamních ploch v Praze nově kontroluje jediná skupina. Proč je to špatně?

Možná jste si všimli, že od začátku října se na digitálních obrazovkách pražských zastávek začaly zobrazovat reklamy. Ačkoliv to bez nich bylo fajn, počítalo se s tím od začátku. Nové zastávky si na sebe totiž musí vydělat.

Tendru na provoz reklamy, který Praha v létě vypsala, se zúčastnily jen tři firmy. Teda vlastně dvě. Reálně vlastně jen jedna. Tendr vyhrála společnost BigBoard, druhá nabídka byla od firmy BigBoardem vlastněné – a třetí nabídka byla vyřazena.

BigBoard – přesněji řečeno firmy s ním spojené – tak ovládá naprostou většinu reklamních ploch v Praze. Pronajímá si reklamní plochy nejen na zastávkách, ale i v metru, na billboardech, na nádražích a vůbec v celém majetku Českých drah.

Proč je to problém? Vlastnictví těchto ploch ovlivňuje víc, než se může zdát. Zapláčou nejen markeťáci, kterým podobný monopol zásadně prodražuje jakoukoli kampaň. Vlastnictví reklamních ploch má zásadní vliv i na demokracii. Každá politická skupina si před volbami reklamní prostor kupuje. Firmy, které mají nad reklamním prostorem kontrolu, tak můžou výsledky voleb zásadně ovlivnit. BigBoard navíc nevlastní pouze „billboardy“, ale i média, třeba server PrahaIN.

Můžeme se také vrátit do roku 2014, kdy primátor Tomáš Hudeček prosazoval zásadní omezení reklamy v Praze, a firma BigBoard na to zareagovala masivní antikampaní na svých vlastních reklamních plochách. V jednu chvíli dokonce přelepila plakáty, které si u ní Hudeček objednal pro svou volební kampaň. V nastávajících volbách potom vyhrálo ANO před Hudečkovou TOP 09 o jediný mandát. Nebyla to samozřejmě jediná příčina, ale Hudečkovu situaci to určitě velmi ztížilo. A pokud se ptáte, odkud pramení nechuť pražských politiků omezovat billboardy, tady je odpověď.

Jak bychom tuhle situaci řešili za Praha sobě? Nesoutěžili bychom všechny reklamní plochy na všech zastávkách naráz, ale rozdělili je do deseti balíčků. Ty by se soutěžily zvlášť. K soutěži by se dostalo více i malých firem a vyšší konkurence by mohla zajistit i lepší cenu.

Současné vedení Prahy ale udělalo jiné rozhodnutí. Dobrá zpráva je to jen pro reklamní magnáty. Pro všechny ostatní je to důvod k obavám.

Máme své město rádi a záleží nám na místě, kde žijeme.