2. 11. 2023

Stanice Jiřího z Poděbrad opět v provozu

Cestujícím se dnes po 10 měsících prací otevřela zrekonstruovaná stanice metra Jiřího z Poděbrad. Naposledy se tady prováděly větší opravy před více než 40 lety a průsaky vody v tubusu eskalátorů nebo vestibulu už si o opravu samy říkaly.

Díky architektce metra Anně Švarc, jejíž funkci v Dopravní podnik hlavního města Prahy zavedl Adam Scheinherr, se podařilo odstranit nánosy desetiletí, zavést nové funkční prvky a celkové stanici vrátit její původní podobu.

Revitalizací a doplněním prošly původní hliníkové obklady – ikonické čočky. Namísto zavěšených světel, na která sedal prach, se sem vrátilo původní osvětlení integrované do obkladů, které navíc lépe osvětluje celý prostor. Nástupiště má nové i kamenné obklady, jejichž barevnost se citlivě ladila.

Celá stanice je teď i bezpečnější a více uživatelsky vstřícná. Díky jednotnému informačnímu systému Legible Prague se každý cestující rychle zorientuje a vybere si správné nástupiště nebo nejvíce vyhovující výstup z metra. Sovětské eskalátory i jejich mechaniku nahradily moderní jezdící schody s menší energetickou zátěží.

Na rekonstrukci druhé nejhlubší stanice metra naváže úprava celého náměstí v režii Prahy 3. Současně se ještě dokončuje výstavba výtahů, které by měly být hotovy v polovině roku 2024. Pak bude Jiřák 46. plně bezbariérovou stanicí metra!

Přečtěte si, co o tom napsal náš Adam Scheinherr ⤵️

Dnes se po náročné rekonstrukci otevírá stanice metra Jiřího z Poděbrad. Mám z toho dvojnásobnou radost. Nejen proto, že po dlouhých měsících opět začne sloužit cestujícím, ale také proto, že představuje výsledek procesu, který jsem před lety nastartoval – totiž aby metro mělo konečně takovou péči, jakou si opravdu zaslouží.

Metro bylo stavěno jako výkladní skříň republiky. Velkorysé stanice, kvalitní materiály, umělecká díla od renomovaných dobových umělců. V posledních desetiletích se ale k údržbě a rekonstrukcím přistupovalo spíše technicistně, umění mizelo za nánosy reklamy a estetika stanic se vytrácela. Třeba na Můstku tak dodnes koukáme na smutné plochy po reklamních obrazovkách nad kolejištěm, kvůli kterým byly vytrhány původní obklady.

V roce 2019 jsem proto nechal v Dopravním podniku hlavního města Prahy zřídit pozici hlavního architekta metra. Ten měl jasný mandát vrátit opět metru jeho lesk a uživatelskou funkčnost, dbát na řádnou údržbu i koordinovat rekonstrukce tak, aby byly citlivé. Ve výběrovém řízení na tuto pozici zvítězila Anna Švarc, která má metro opravdu v srdci – například připravovala design manuál pro to londýnské.

Také rekonstrukce stanice Jiřího z Poděbrad se odehrávala kompletně pod jejím vedením. Díky tomu se nám podařilo projekt připravit a realizovat tak, aby obsahoval třeba:

👍 nový Jednotný informační systém, který usnadňuje cestujícím navigaci na ulici, ve vestibulu i na nástupišti

👍 návrat původního osvětlení, které nevisí ze stropu, ale je integrované do obkladů

👍 vyčištění či doplnění hliníkových obkladů stanice – čoček v původních barvách

👍 repasované hliníkové obklady v eskalátorovém tunelu

👍 citlivě zvolené nové kamenné obklady na nástupišti

👍 opravenou dlažbu ve vestibulech

Nyní ještě pokračují práce na dokončení výtahu. Ražby mají stavbaři za sebou a nyní probíhá betonáž. Hotovo by mělo být na jaře příštího roku. Jiřího z Poděbrad se tak stane 46. plně bezbariérovou stanicí metra!

Díky rekonstrukci bylo také možné dokončit zavedení mobilního signálu. Plné pokrytí celé sítě metra signálem byla jedna z mých priorit, proto jsme se s kolegy z PRAHA SOBĚ snažili její realizaci maximálně uspíšit. Dnešní den si tak odškrtáváme další z výsledků, které se nám podařilo doručit Pražanům.

Za povedenou realizaci děkuji pracovníkům Dopravního podniku i zhotoviteli Strabag ČeskoAŽD. Na jaře bude ještě zprovozněn bezbariérový výtah a brzy by se mělo navázat i rekonstrukcí celého náměstí nad stanicí. A na závěr já doufám, že se nyní v metru dočkáme už jenom podobně povedených realizací!

Máme své město rádi a záleží nám na místě, kde žijeme.