15. 2. 2023

Naše Kristýna Drápalová pokračuje v boji s nelegální reklamou

Kristýna Drápalová a její boj s nelegální reklamou pokračuje!

Praha konečně ví, kolik je tu billboardů a kde jsou. A jestli mají platná všechna povolení, nebo jsou nelegální.

Níže si můžete přečíst Kristýny příběh:

Tohle je nejbližší billboard od místa, kde bydlím. A nemá platné povolení. Jako stovky dalších billboardů v Praze. Ale teď by mohl zmizet.
 
Poslední roky jsme s TSK PrahaInstitut plánování a rozvoje Prahy – IPR pracovali na tom, abychom o billboardech v Praze aspoň něco věděli. Praha totiž dosud neměla data, kolik tu billboardů je a kde jsou. Nebo jestli mají platná povolení – a zda odpovídají aktuálním pravidlům. Což v Praze není jedno a to samé.
 
V roce 2016 totiž začaly platit Pražské stavební předpisy. Díky nim máme přísnější pravidla než jinde v republice. A tak jsme zkoumali, jestli jim pražské billboardy odpovídají. A neodpovídají. V souladu s nimi není 684 z 1531 billboardů, které máme v databázi. A kdybychom připočetli i nesoulad s požadavky silničního zákona nebo územního plánu, tak je s pravidly na štíru až 1270 z oněch 1531 reklam.
 
Nemusí to znamenat (a ve většině případů neznamená), že jde o ilegální billboardy: řada billboardů má nezrušitelné povolení z pravěkých dob, kdy se reklama moc neregulovala. Další reklamy povolení kdysi měly, ale propadlo jim, a majitel je přesto nechal na místě – a doteď to nikdo nezkontroloval. A pak jsou billboardy, které sice povolení dostaly, ale dá se nad tím leda zdvihnout obočí a radši se neptat, jak se to mohlo stát.
 
Udělat v tom přehled není snadné. Každý billboard potřebuje jinou kombinaci povolení podle různých zákonů. Rozhoduje o tom několik desítek různých úřadů, z nichž každý má jinou praxi. Takže třeba zatímco na Praze 4 (rozloha 24,22 km²) je 203 billboardů, na mnohem větší Praze 6 (rozloha 41,54 km²) je pouhých 11 billboardů. Některé úřady nám data nedaly (mávám na Prahu 9), někde jsme dostali ofocené pdfko s vpisky propiskou, jinde jsme si údaje přepsali z krabic v archivech. Přesto jde o nejucelenější pasport a analýzu, jaké kdy vznikly. A díky tomu se teď dají činit kroky k tomu, aby se ta pravidla začala víc dodržovat.
 
My s Adam Scheinherr teď ještě rozešleme stavebním úřadům podněty na několik set billboardů, které by tak mohly v následujících měsících a letech zmizet:
  • 216 billboardů nemá platné stavební povolení
  • 263 billboardů jsme našli a nafotili v ulicích, ale úřady o nich nemají žádný záznam
  • více než 200 nemá povolení podle zákona o pozemních komunikacích

 

Všechna data, analýzy, podrobné právní rozbory a seznam doporučených kroků teď taky předáme v mašličkách Adam Zábranský (jako nový radní pro majetek může řešit smlouvy pro těch 535 billboardů na městských pozemcích) a Zdeněk Hřib – primátor Prahy (jako nový náměstek pro dopravu může řešit billboardy, které potřebují povolení podle silničního zákona). Jsem ráda, že se to dostane právě do jejich rukou – mám naději, že na naši práci navážou. Ideální by bylo, kdyby svého pirátského ministra pro místní rozvoj Ivan Bartoš přesvědčili k tomu, abychom si v nepořádku kolem povolení udělali jasno po vzoru Polska. Tam si všechny billboardy musí k určitému datu obnovit povolení dle aktuální legislativy, jinak je stát odstraní.

Dobrá zpráva je, že teď si můžete na své oblíbené billboardy posvítit i vy! Data jsme totiž předali iROZHLAS.cz, kde z nich datoví žurnalisti udělali takovou hezkou prohlížečku (link v komentáři). Zjistíte tam, jestli je váš billboard poctivec anebo mizera, případně sprostý podezřelý – a můžete napsat vášnivý dopis stavebnímu úřadu. A já slavnostně slibuju bonbon každému, kdo se s nějakým vypořádá a udělá tak město hezčí.

Máme své město rádi a záleží nám na místě, kde žijeme.