Stavba metra D má zelenou!!!
Ministerstvo dopravy dnes zamítlo odvolání odpůrců stavby metra D a potvrdilo původní rozhodnutí o stavebním povolení. Hlavní stavba díky tomu získá do 15 dnů (po doručení veřejnou vyhláškou) pravomocné stavební povolení a my budeme moci zahájit stavbu dekády. Je to neuvěřitelný úspěch. Ani nevíte, jak se mi ulevilo. Děkuji moc všem kolegům za tisíce hodin práce a úsilí, které jsme tomu všichni věnovali. Jak potvrdilo dnešní rozhodnutí, všichni odpracovali vše pečlivě a profesionálně.
Nebylo to jednoduché. K dnešnímu dni vedla trnitá cesta. Museli jsme se postupně zbavit všech obstrukcí odpůrců stavby. A že jich nebylo málo. Ve stručnosti – přišly například obvinění ze systémové podjatosti všech pražských úředníků. Po roce a půl rozhodlo ministerstvo, že je neopodstatněné. Taktéž Antimonopolní úřad potvrdil, že jsme s Dopravní podnik hlavního města Prahy postupovali správně při výběru zhotovitele stavby a teď Ministerstvo dopravy rozhodlo o tom nejdůležitějším – Praha má stavět a neudělala nic špatně.
Nebylo to každopádně jen o obstrukcích ostatních, ale i o tom, v jakém stavu projekt byl při mém nástupu. Byl na pokraji krachu. Metro D nebylo v územním plánu, za to patří velký dík Petr Hlaváček. Územní rozhodnutí bylo napadeno u soudu a hrozilo, že úplně spadne pod stůl. O stavebním povolení jsme si v té době mohli nechat jenom zdát. Nikdo nevěděl, jak metro zaplatíme a jestli nám vůbec prodlouží EIA. Chybělo více než 60 % pozemků a dohody v území byly nulové. Neexistoval ani zákon o automatickém metru. Ten si Praha taky musela zařídit a za jeho prosazení patří díky Petrovi Dolínkovi.
A teď střih. Po třech letech máme pravomocné stavební povolení. Víme, jak zaplatíme první etapu díky Evropské investiční bance a Pavel Vyhnánek. S metrem stavíme i nové čtvrti a kvalitní veřejný prostor pro trávení volného času. Kupujeme nejmodernější automatické soupravy a při té příležitosti zmodernizujeme i linku C pro automatický provoz. Když se spojí smysluplná vize a šikovní a pracovití lidé, nic není nemožné.
Jsem možná trochu dojatý, že doopravdy v řádech jednotek týdnů začneme stavět. Díky dokončenému geologickému průzkumu je už teď podzemí Prahy 4 protkané půl kilometrem tunelů. Ty se brzy začnou velmi rychle rozrůstat. Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice, do které hlavní město investovalo už skoro dvě miliardy korun. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat cestujících více než 120 000 denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat.
– Adam Scheinherr, náš náměstek pro dopravu