22. 2. 2021

Konec bloudění v metru a při přestupech

Ruku na srdce, kdo nikdy nezažil bloudění ve stanici metra, ve které nevystupujeme každý den? Trefit správný východ na zastávku navazujícího spoje je kolikrát víc loterie než sázka na jistotu. Nebo 15 minutovou rezervu, abychom na autobusových terminálech měli čas nastudovat označníky a zjistili, odkud nám to jede? Na Andělu a podobných zastávkách zase obíhání ramen křižovatky, abychom odhalili, kde a do jaké tramvaje nastoupit? Tyto nepříjemné situace má na svědomí dnešní NEinformační navigační systém v hlavním městě. Z průzkumů víme, že lidé, co neznají Prahu, hledají i stanice metra a nenápadné vlakové zastávky.

To je chyba a začneme ji s naším náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem napravovat díky dnešnímu rozhodnutí Rady. Vypíšeme soutěž na podobu pražského orientačního systému. Bude jednoduchý, přehledný, uživatelsky příjemný a plný online informací. Což je přesně opak dnešního stavu, ve kterém je akorát zmatek. Nějaké orientační prvky si dělají městské části, jinak vypadají pro autobusy, metro a další mají tramvaje. Celkem máme po městě asi osm správců a každý má jiný „styl“. Kdo se v tom má pak vyznat? Po vzoru Londýna nebo Berlína to všechno sjednotíme.

Orientační systém po desetiletí nikdo systematicky nerozvíjel. Spíš si tak žil vlastním životem. Praha chystá velké krásné dopravní stavby – metro D, lanovku Podbaba – Bohnice, moderní dopravní terminál Smíchov nebo nové tramvajové tratě. Nedovedeme si představit, že bychom do nich cpali informační systém minulého století, který nepracuje s množstvím online informací, které máme k dispozici. To je jako kdybyste dali do nového auta kompas místo satelitní navigace.

Například v projektovaném terminálu Smíchov, kde se na jednom místě setká městská i příměstská železnice, městské i linkové autobusy, metro, tramvaje i P+R parkoviště, musíme mít propracované orientační prvky, které cestujícím usnadní přestupy mezi všemi těmito druhy dopravy. Stejně tak i nová linka metra D, kde momentálně pracujeme na geologickém průzkumu, způsobí změnu všech dopravních schémat nad dveřmi ve vozech metra a na nástupištích – a to i na již existujících trasách. Není možné, aby s každou další stavbou vznikaly další nové varianty orientačního systému.

Malou ochutnávku už známe i z pražské MHD. Máme online polohy autobusů a tramvají. V prvních vestibulech metra testujeme obrazovky s odjezdy metra, na Palackého náměstí máme prototyp označníku a ve vybraných autobusech jsou LCD obrazovky s informacemi o návazných spojích z následující zastávky. Přesně tímto směrem chceme jít a soutěž ukáže, jak tyto prvky budou vypadat, aby ladily s okolím, byly srozumitelné, přehledné a „user-friendly“. Na vizualizacích jsou proto pouze příklady, jaké informace vám budeme chtít poskytnout.

Máme své město rádi a záleží nám na místě, kde žijeme.