3. 8. 2020

Jedna tvář vozidel Pražské integrované dopravy

Všechny nové vozy PID budou mít do budoucna novou tvář: moderní barevné řešení, díky kterému snadno rozpoznáte dopravní prostředky, kde vám platí Lítačka. Nebojte – doopravdy nebudeme vynakládat žádné náklady navíc, jak tvrdila opozice a někteří koaliční partneři. Jde zkrátka o to, že všechny dopravní prostředky, které se nakupí, výrobci rovnou zhotoví v jednotném designu. Dostanou na to od města vzor. Ten vzešel z designové soutěže organizované společností CZECHDESIGN. Máme skvělou MHD a teď jí to navíc bude opravdu slušet.

Víme, že řešit, jak budou dopravní prostředky vypadat, je tak trochu třešničkou na dortu. Budování silné vizuální a hlavně jednotné identity MHD ale není nic neobvyklého. Je to značka jako každá jiná a mnoho evropských metropolí s kvalitní veřejnou dopravou jde touto cestou – namátkou žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm. A taky modré České dráhy nebo žlutý Regiojet. Důležité také je, že nová vizuální identita Pražská integrovaná doprava se netýká pouze samotné Prahy. Budujeme společný dopravní systém i se Středočeským krajem a lidé na jednu jízdenku mohou jet pražskou MHD, ale i vlakem či regionálním autobusem ve Středočeském kraji. Tam dnes jezdí 27 dopravců a každý má své barevné řešení. Tak to není správně.

Postupně bude podoba každé soupravy metra, autobusu, tramvaje nebo vlaku neodmyslitelně patřit k jedné značce – té naší, pro kterou dopravci jezdí. Každý v Praze a Středočeském kraji bude vědět, že jede s PID, a kde mu platí Lítačka. V následujících letech budeme čím dál častěji vídat na nástupištích a v zastávkách červenošedé dopravní prostředky, a to bude jasný signál pro nás, že to je ten náš, co jede domů do Prahy, nebo do přilehlého Středočeského kraje. Cílem soutěže a Radou schváleného vítěze bylo ukázat službu hromadné dopravy jako moderní, ale především srozumitelný a provázaný systém 21. století.

Rádi bychom taky zareagovali na pár věcí, které se před vyhlášením výsledků staly spíš prostředkem politických půtek a ne konstruktivní věcné debaty:

JAK TO BUDE VYPADAT❓

Vítězný návrh studia superlative.works využívá pro Prahu symbolickou červenou barvu, která je ikonická pro slavnou tramvaj T3 a pracuje i se stejným odstínem z T3. Zároveň je červená i barvou loga hlavního města. Ta je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků. Aktuálně se totiž využívá minimálně 12 různých odstínů barev. Nemluvě o vlacích, kde je barev ještě víc. V jednoduchosti je síla a nové řešení počítá pouze se třemi barvami pro všechny dopravní prostředky.

Každý si asi všimne, že nejvýraznějším prvkem na vozidlech budou červené vertikální pruhy vycházející z nového konceptu vizuální identity. Zároveň designéři mysleli také na bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování, protože červené pruhy budou zpravidla v místě dveří.

BUDE TO STÁT 100 MILIONŮ❓

Nebude. Vlastně je trochu absurdní, že musíme takový nesmysl uvádět na pravou míru, ale opozice na minulém zastupitelstvu od boku plácla tuto fake news a ta pak začala žít vlastním životem. Tak ještě jednou a naposledy – město to nebude stát žádné více náklady, protože projekt celkové změny vizuálního stylu je dlouhodobý a postupný. Bude se týkat jen nově nakoupených dopravních prostředků nebo celovozových nátěrů a laků při velkých opravách.

Naopak se ušetří. Šedivá barva vedle výrazných červených pruhů bude méně náročná na čištění. Budeme celkově používat méně druhů jednotlivých barev, což se také projeví v jednodušší údržbě a při výměně náhradních dílů. Výhodu také vidím v tom, že střecha u dopravních prostředků už nebude tmavě modrá a nebude se přehřívat při chlazení klimatizací.

KDO NOVOU PODOBU VYBÍRAL❓

Je dobře, že pro vítězný návrh od studia superlative.works nakonec hlasovala Praha i Středočeský kraj. Našli jsme shodu – a co je u nové vizuální identity důležitější? Nicméně v porotě soutěže pořádané organizací CZECHDESIGN zasedli ve většině především nezávislí odborníci jako Aleš Najbrt, autor loga a vizuálního stylu hl. m. Prahy, nebo profesor Rostislav Vaněk, spoluautor současného orientačního systému v pražském metru, a další grafici a typografové.

JAK DLOUHO TO BUDE TRVAT❓

Nějaký čas ano, přiznáme se bez mučení, ale není to nic neobvyklého. Nejde to udělat jinak, pokud nechceme vynakládat zbytečné peníze navíc. Dodavateli nových vozidel bude jedno, do jakých barev dopravní prostředky v Praze oblékne. V tom to je. Sjednocování vizuálu prostředků MHD proběhne postupně. V systému PID máme 3000 vozidel. Odhadujeme, že do deseti let už bude většina vozidel Pražské integrované dopravu jezdit v novém červeno-světle šedém hávu.

JAKÝ BUDE TEĎ POSTUP❓

Dnešním schválením začne vítězné grafické studio pracovat na podrobném grafickém manuálu ve spolupráci s DPP, ROPID, magistrátem a budou pokračovat jednání o implementaci nové vizuální identity se Středočeským krajem. Zhruba do měsíce zkušebně nalakujeme autobus SOR. A všechny nová vozidla, která koupíme, budou už v nové vítězné podobě. Víme, že na loga a design obecně co člověk, to názor. Koukněte sami na ilustrační fotografii. Přesto pevně doufáme, že se vám nová podoba, na které pracovala řada expertů a špičkových grafiků, bude líbit, a že cestování po Praze a středočeském kraji bude zase o něco příjemnější.

Máme své město rádi a záleží nám na místě, kde žijeme.