Náš plán se zklidněním centra a zlepšením průjezdu tramvají
Po Smetanově nábřeží a ulicemi Malé Strany jezdí páteřní tramvajové linky. Chceme, aby desetitisíce lidí nemusely stát v zácpách mezi auty v úzkých uličkách Malé Strany a u Karlových lázní. V posledních měsících se našemu náměstkovi pro dopravu Adamu Scheinherrovi podařilo otevřít debatu o dopravě v centru. Místní volají po dalším zklidnění, Pražané po tramvajích, na které se lze spolehnout, a s politiky nyní jednáme o tom, jak projekt posouvat dál. O kvalitní průjezdnost městské hromadné dopravy, bezpečnost pěších a kvalitu veřejných prostranství nám jde především. A máme vizi, co s dopravou v centru dál.
Tento týden jsme plán představili radním pro dopravu z městských částí Praha 1, 2, 5 a 6 a magistrátním koaličním partnerům. Teď bychom ho rádi představili vám – bude to delší čtení, ale pokud vás zajímá třeba to, kde vzniknou nové tramvajové zastávky, pusťte se do toho!
CO PLÁNUJEME![]()
MHD a chodci v našem rozhodování hrají největší roli. Obě nábřeží používají z 85 % lidé cestující v tramvajích a chodci. 10 % je cílová automobilová doprava a pouze 5 % je tranzit. A na tranzit si posvítíme. Nechceme obě nábřeží úplně uzavírat, Adam má v plánu snížit počet aut, která chtějí jen projet z jednoho břehu na druhý. To nám pak umožní úpravy vybraných zastávek.
CO BY Z TOHO PLYNULO PRO ŘIDIČE![]()
Ne zas až tak moc, není se čeho bát. Pro rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 se nezmění vůbec nic. Ti by mohli nadále projíždět skrz Smetanovo nábřeží i Malou stranu. I ostatní Pražané se budou moct samozřejmě do centra stavit „na otočku“ autem za příbuzným nebo na nákup. Jen se z oblasti budou muset vrátit stejnou cestou. Například řidič, který pojede na Mariánské náměstí, bude muset přijet od Rudolfina a opět se vrátit zpět tím samým směrem. Nechceme úplnou uzavírku obou břehů Vltavy! Potřebujeme jen částečně omezit tranzit.
CO TÍM ZÍSKÁME![]()
Rozváže nám to ruce, doslova. Chceme zlepšit podmínky pro veřejnou hromadnou dopravu – to vždy bude naší prioritou v této oblasti. Myslíme taky na kvalitu života rezidentů, chodců, cyklistů a chceme snížit znečištění ovzduší. Smetanovo nábřeží je jedno z nejcennějších nábřeží v Evropě. V srdci Prahy, mezi nejdůležitějšími institucemi naší země od Národního divadla po Národní knihovnu a Karlův most s výhledem na Pražský hrad. Praha je moderní město, ve kterém by centrum neměly křižovat auta z jednoho břehu Vltavy na druhý. Smetana by si zasloužil, aby zde byla slyšet “jeho” Vltava. My chceme také.
Pro souhlas radní z Jedničky, Dvojky, Pětky a Šestky chtějí ještě dodatečné měření dopravních intenzit na Malé Straně a Smetanově nábřeží. Rádi vyjdeme vstříc. Za 14 dní se znovu sejdeme s radními a budeme jednat o dalším posouvání centra Prahy do 21. století. S magistrátními koaličními partnery budeme věc projednávat na pravidelných koaličních jednáních. Na co by se Pražané mohli těšit?
Karlovy lázně směrem ke Staroměstské: Situaci můžete vidět na vizualizaci v náhledu. Vznikne nová chybějící zastávka ve směru ke Staroměstské, která umožní obsluhu lokality tramvajovou dopravou. Místní po ní dlouhodobě volají. Jedná se o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. Nástupiště bude provedeno ze stavebnicových dílců a dlažby pro komfortní nástup do tramvaje. O 30 metrů dál směrem ke Staroměstské se ze zbytečně vyšrafované části komunikace stane chodník.
Karlovy lázně směrem k Národnímu divadlu: Ke stávající zastávce dáme mys ze stavebnicových dílců a dlažby, který umožní komfortní nástup do dopravního prostředku. V současné době je mezi dveřmi tramvaje a obrubníkem nepříjemná mezera, která znemožňuje bezbariérový přístup.
Národní divadlo na Smetanově nábřeží Tramvajové linky 2 a 18 zbytečně dvakrát staví v jedné zastávce u Národního divadla a na Smetanově nábřeží. Ta na Smetanově nábřeží by se mohla zrušit, nástupiště by zůstalo ponecháno a oddělí se tak prostor předzahrádek od tramvajových kolejí. Linka 17 bude nově stavět v nové stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.
Národní divadlo na Masarykově nábřeží: Vznikne nová zastávka, kterou umístíme naproti té stávající zastávce v protisměru. Bude zde stavět tramvaj číslo 17 namísto zrušené stejnojmenné zastávky na Smetanově nábřeží.
Rozšíření zastávky Malostranská na Klárově v obou směrech: Chceme rozšířit úzké tramvajové ostrůvky v obou směrech. Na Malostranské je silná přestupní vazba z metra na tramvaj a naopak. Zvýšili bychom komfort a bezpečnost cestujících.
Zastávka Staroměstská směrem z centra od Smetanova nábřeží: Zde chceme rozšířit velmi úzký zastávkový ostrůvek ve směru z centra. A to na úkor odbočovacího jízdního pruhu směrem na Mánesův most. Ostrůvek je teď velmi nebezpečný a nekomfortní pro nastupující i vystupující. Na tramvajové zastávce Staroměstská zastavují tři linky, z nichž jedna je páteřní, a lidé se musí vyhýbat na úzkém nástupišti. Mnoho cestujících v současnosti raději vyčkává na chodníku a ve chvíli, kdy přijíždí jejich spoj, přebíhají mezi automobily přes dva jízdní pruhy. Rozšířenou plochu chceme udělat ze stejného typu dlažby jako stávající nástupiště.
Újezd ve Vítězné ulici: Úprava této zastávky je zatím předběžný výhled po první vlně změn. Cílem umožnit bezbariérový nástup do souprav díky stavební úpravě zastávky.
Co byste na takové úpravy zastávek řekli?