Rozšíření letiště nepodporujeme
Cestovní ruch Praha potřebuje. Proto jej rozhodně podporujeme – v rozumné a kultivované podobě. V letech před současnou krizí ale bylo v Praze turistů přespříliš a jejich počet každým rokem stoupal. Jen těžko si umíme představit, že by Praha po rozšíření kapacity letiště zvládla ještě větší nápor návštěvníků. Praha bude vždy primární destinací zahraničních turistů cestujících do České republiky a změnu v jejich preferencích nemůžeme v dohledné době očekávat.
Letiště nechceme rozšiřovat také s ohledem na životní prostředí a zejména kvůli kvalitě života Pražanů, co v okolí letiště žijí. Investovat desítky miliard do výstavby paralelní ranveje teď prostě není dobrý nápad. Na prvním místě bychom totiž měli hledat způsob, jak část letecké dopravy odvést z hustě osídlené aglomerace do jiného místa – tak, jak tomu je u řady jiných světových metropolí, které mají alternativní letiště desítky kilometrů od města. Levnější lety by tak mohly přistávat třeba na letišti v Pardubicích, které zdaleka nemá naplněnou kapacitu. Takový krok by přenesl část pracovních míst, peněz a prosperity do regionu.
Také si myslíme, že budoucnost přepravy na kratší a střední vzdálenosti leží v rychlých vlakových spojeních. Pokud se započítají i cesty na letiště a z letiště, je vlakové spojení do Vídně, Berlína, Bratislavy či Mnichova stejně časově efektivní a přitom pohodlnější. Navíc cesta vlakem znamená úsporu emisí CO2 až o 70 – 90% ve srovnání s cestou letadlem.
Cestou omezování letecké dopravy na kratších trasách se už vydali kupříkladu ve Francii nebo Rakousku a v dalších evropských zemích, kde podmiňují podporu svým leteckým přepravcům právě omezením krátkých letů a jejich nahrazením vlaky. Tento trend je pro nás inspirací, proto o možnostech obnovy některých přímých vlakových spojů – třeba do Kodaně, Amsterdamu či Benátek nebo Milána – nyní jednáme.