Manuál pro kultivovanou Prahu
Plastové trdelníky na barokních fasádách, výlohy polepené fotkami potravin, historické okenice ověšené policemi s matrjoškami, křiklavé neonové nápisy… Všichni známe vizuální smog, který centrum Prahy léta trápí. Pod jeho nánosem se postupně ztrácí jedinečnost hlavního města a jeho architektonického dědictví. Reklama ale nemusí být otravná a nevkusná. Krásná výloha nebo firemní nápis mohou místo dokonce i pozvednout. Jak na to? Naše radní pro kulturu a památkovou péči Hanka Třeštíková proto společně s naší odbornicí na vizuální smog Kristýnou Drápalovou připravily shrnutí pravidel pro označování provozoven v památkově chráněném centru města v podobě Manuálu pro kultivovanou Prahu. A dnes můžeme výsledek jejich několikaměsíční tvrdé práce s radostí představit.
Podívejte se na manuál sami na nově spuštěném webu Kultivovaná Praha!
Manuál je určený hlavně pro podnikatele, kteří nabízejí své zboží a služby ve veřejném prostoru památkové rezervace v centru Prahy a kteří chtějí svou provozovnu vizuálně prezentovat s respektem k hodnotám historického města. Díky manuálu podnikatelé:
- získají návod, jak svou provozovnu označit tak, aby reklama splňovala veškerou platnou legislativu
- zjistí, jak získat všechna potřebná povolení
- mohou se inspirovat díky mnoha uvedeným případům dobré praxe
- získají přehled o tom, které úřady se k podobě označení provozovny vyjadřují
Po zákazu pivních kol, pand a dalších naddimenzovaných kostýmů či omezení falešných veteránů identifikujících se jako sněžné rolby a traktory tak jde o další krok ke kultivaci veřejného prostoru v historickém centru města. A i když se manuál vztahuje primárně na památkově chráněná území v Praze, máme za to, že kultivovaně označené provozovny si zaslouží celá Praha.