Léta na Smetaňáku
Chceme naše hlavní město po 30 letech od revoluce konečně dostat do rodiny moderních metropolí. Ty na koronakrizi reagují zpřístupňováním ulic a otevíráním veřejného prostoru ve prospěch chodců a podporou života a podnikání v centru. Praha nebude výjimka. Naším cílem je nový standard stejně jako v Barceloně, Paříži, Bruselu, Miláně, Berlíně nebo New Yorku.
První vlaštovkou se stane 200 metrů dlouhý úsek Smetanova nábřeží mezi Mostem Legií a Divadelní ulicí. Prostor věnovaný Pražanům, podpoře podnikání a odpočinku rozšíříme o jízdní pruh směrem ke Karlovu mostu, který se dá objet ulicemi Divadelní nebo Karolíny Světlé. Smetanovo nábřeží tak alespoň z půlky začne plnit svůj původní účel nádherné promenády u Vltavy s výhledem na Hradčany. Můžeme si to dovolit. Z celkového počtu lidí, kteří se tu během dne objeví, jich pouze 15 % jede autem. V tramvajích tu projede 33 % lidí a chodců je 52 %. Ti v našem rozhodování hráli největší roli. Od roku 2009 se zde jejich počet skoro zpětinásobil z jednoduchého důvodu: jde o jedno z nejkrásnějších korz v Praze.
Dalším důvodem je fakt, že levé odbočení z mostu Legií je místem častých kolizí aut a tramvají. Nehody v tomto uzlu často zdržují veřejnou dopravu, a lidé tak musí třeba v létě trčet v rozpálených tramvajích. Zároveň jsme do okolních ulic rozmístili mobilní sčítače dopravy, a tak případné problémy budeme moci ihned řešit. Koronakrize je stejně jako jakákoliv jiná disrupce příležitostí zamyslet se, co dělat jinak a lépe. Ukazuje nám, že věci, které se léta zdály nemyslitelné, najednou dávají logiku a jdou prosadit. Proto, stejně jako mnoho měst na západ od Prahy, využijeme úbytek provozu, abychom centrum města udělali přívětivější pro Pražany, návštěvníky odjinud, a pro chodce obecně.
Jdeme také vstříc podnikatelům s restauracemi mezi parkem Národního probuzení a ulicí Národní. Udělají si zde předzahrádky. Naše kolegyně, radní pro kulturu Hanka Třeštíková, už se svým týmem vymýšlí, jak oživit park Národního probuzení. Přilákáme sem Pražany za kulturou, dobrým jídlem a pitím, nebo jen tak na posezení s přáteli a rodinou.
Náš náměstek pro dopravu Adam Scheinherr už nechce jezdit do evropských metropolí za inspirací, a pak doma poslouchat proč to či ono nejde. Pokud se má Praha stát moderním evropským městem, musí se tím začít řídit i náš vztah k veřejnému prostoru. Beze strachu o politické body. Věříme, že pro to budou mít pochopení i naši koaliční partneři.