Rušíme nevýhodné smlouvy
Resty z minulosti, se kterými se Praha dnes potýká, můžeme rozdělit do dvou kategorií. Ty první vnímáme jako obyvatelé města každý den — absence funkčního městského okruhu, dostatečného počtu záchytných parkovišť na okrajích anebo čtvrté linky metra. Jsou to naše priority, na kterých denně pracujeme a snažíme se vyřídit vše potřebné, aby se s jejich realizací mohlo nejen co nejdřív začít, ale taky co nejdřív skončit.
A pak je tady druhá kategorie restů, které už tak viditelné nejsou, ale pro dobrou kondici města je jejich řešení úplně stejně důležité. Jde o desítky nevýhodných smluv, uzavřených v dávné i nedávné minulosti, na které během naší práce na magistrátu postupně přicházíme. Praha je v nich často nedůstojně „zaháčkovaná“ tak, aby přinesly co největší užitek soukromé firmě, ale město a jeho obyvatelé z nich měli úplné minimum.
Posledním případem, u kterého jsme se úspěšně snažili zjednat co nejrychlejší nápravu, byly staré smlouvy na pronájem reklamních ploch v metru. Dopravní podnik hlavního města Prahy je s podporou našeho náměstka pro dopravu Adama Scheinherra vypověděl a vypsal novou otevřenou soutěž za takových podmínek, aby byly pro DPP a město co nejvýhodnější. A výsledek? Smlouva s novým nájemcem, firmou Railreklam, přinese ročně o desítky milionů navíc.
Celkem bude roční pronájem činit 91,5 milionu Kč, tedy skoro dvakrát tolik, než kolik měla Praha z původní smlouvy s firmou Rencar ze skupiny JCDecaux. Smlouva platitla od roku 1997, kdy byla uzavřena bez výběrového řízení a hlavně ve prospěch soukromého investora. Teď dozrál čas, aby si Praha ve svých „papírech“ zjednala pořádek a vystupovala suverénně na obranu svých zájmů. Peníze nesmějí městu utíkat bůhvíkam.
A příklad s Railreklam ukazuje ještě na jednu věc: že když si město stanoví pro sebe dostatečně výhodné a férové podmínky, firmy na ně rády přistoupí. Dobře totiž vědí, že si i tak přijdou na své. Proto bude Praha odteď vydělávat na reklamě v metru rekordní peníze i v situaci, kdy se počet reklamních poutačů v podzemí v rámci kultivace prostor snižuje. A tak to má být. Moderní sebevědomá metropole se nemůže nechat šidit.