Přechod nebo podchod?
PŘECHOD? PODCHOD? CO JE LEPŠÍ?
„Semafor na magistrále? Co vás to napadlo!“
„Přechod přes výpadovku na Příbram, kdo to vymyslel?“
Tyhle debaty nemají konec. Přechod, nebo podchod? Je nějaký univerzální recept?
Adam Scheinherr Vám to řekne rovnou: Není.
Praha má stovky podchodů a přes 11 000 přechodů. Každý z nich je jiný. Znát místní situaci je nesnadné, handrkovat se dokola o každém jednotlivém řešení únavné.
Jako náměstek pro dopravu jsem s týmem tyhle situace řešil pořád. A řekli jsme si, že místo nekonečných diskusí si radši uděláme pořádek jednou provždy. Město se totiž musí spravovat racionálně a koncepčně.
Odborníci z IPRu tedy prošli a zmapovali všech 123 podchodů ve správě TSK. A pak u každého navrhli, co dál – podle toho, jak pro lidi funguje a v jakém je stavu.
Chcete příklady?
Za Národním muzeem je dnes jasné, že přechod je lepší. Do podchodu už v podstatě nikdo nechodí a provoz na magistrále se nijak nezdržuje. Vinohradská se aspoň pro pěší zase propojila s centrem.
Pod Strakonickou ve Velké Chuchli je podchod naopak nenahraditelný a přechod by tady dělal potíže chodcům i řidičům. Podchod se tedy musí opravit.
Ještě kritičtější je to dál za Zbraslaví. Tam přechod přes dálnici na Příbram vytváří situaci nebezpečnou pro obě strany. Necháváme tam postavit podchod!
To je tedy odpověď všem, co se ptají: proč někdy podchody chválíte, a jindy naopak?
Záleží prostě na konkrétním místě. Ale ve zkratce:
V centru nechceme chodce hnát pod zem, takovým místům se lidé podvědomě vyhýbají. Nefunkční podchod je lepší zasypat nebo jinak znepřístupnit.
Na výpadovkách je naopak mimoúrovňové křížení lepší pro auta, chodce i cyklisty.
A někdy se z podchodu hrůzy může stát dokonce vyhledávané sportoviště a místo pro trávení volného času – jako se třeba povedlo u skateparku na Vltavské.
Vzniklá koncepce je od roku 2022 závazná a postupně by se měla naplňovat. Díky Institutu plánování a rozvoje Prahy – IPR za skvělou práci!