Zabraňte zbourání Železničního mostu
Napínavý příběh Železničního mostu pokračuje.
Protože dlouho zanedbávaný most spojující Výtoň a Smíchov už pomalu dosluhuje, Správa železnic vyhlásila architektonickou soutěž na jeho přestavbu a v listopadu představila vítězný návrh od studia 2T Engineers. Ten ale počítá se zbouráním celé ocelové konstrukce.
Právě tahle unikátní konstrukce z přelomu 19. a 20. století si zaslouží být zachována. Oprava mostu ale není jen divoká fantazie památkářů, podle řady odborníků to možné je.
V minulém týdnu uspořádalo ministerstvo dopravy odborné technické kolokvium k budoucnosti železničního mostu. Mostaři, architekti a další odborníci řešili během dvou dnů jeho osud a rozšíření o tolik potřebnou třetí kolej.
Hlavním hostem byl expert na historické mostní konstrukce, profesor Brühwiler ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne. Podle něj lze každou konstrukci sanovat a upravit tak, aby vyhovovala potřebám moderního využití. Na opravitelnosti mostu se shodlo i technické kolokvium a prof. Brühwiler dodal, že most lze rekonstruovat s životností více jak 70 let.
Na opravitelnosti mostu se neshodlo pouze kolokvium a prof. Brühwiler, ale potvrzuje to i zahraniční odborný posudek, který jsme (tehdy ještě ve vedení města) zadali. Oslovili jsme jednu z největších světových projekčních kanceláří COWI, sídlící v Londýně. Závěry posudku potvrdily, že most rekonstruovatelný je a že obdobné technologie se používají různě po světě.
Oprava by dokonce mohla být realizovatelná při zachování jednokolejného provozu (pouze s nočními výlukami). To je pro chod města zásadní. Spojení pro vlaky a pro pěší mezi oběma břehy Prahy musí být přerušené na co nejkratší dobu – rekonstrukce stávajícího mostu může být zahájena už na přelomu roku 2024/2025. Paralelně s tím může být připravena stavba třetí, samostatné koleje. Trojkolejná novostavba by naopak mohla být zahájena nejdříve v roce 2026.
Osud železničního mostu není lhostejný jen nám, ale ani veřejnosti. Obrovská vlna podpory za jeho zachování zafungovala jako záchranná brzda a pomohla znovu otevřít diskuzi o budoucí podobě propojení břehu pod Vyšehradem se Smíchovem. Organizace Nebourat.cz Zachraňme Železniční most založila petici, kterou podepsalo už téměř 13 tisíc lidí.
Připojte svůj podpis i vy!
https://www.petice.com/petice_za_zachovani_a_opravu_kulturni_pamatky_elezniniho_mostu_pod_vyehradem