26. 8. 2020

Bezbariérový Kulaťák

Tento týden Adam Scheinherr s TSK Praha dokončil bezbariérový přechod na tramvajovou zastávku u Vítězného náměstí. Už tam jeden takový byl před lety, ale jak bývalo zvykem, udělal se způsobem, že z kruháče ve finále nemohly vyjíždět auta a kolabovala doprava. Tak se původní zastavěl zábradlím, udělal se nový se schodem do vozovky o pár metrů dál a dalších několik let se o tomto nesmyslu jen mluvilo a nedělo se nic. Jeden z nejfrekventovanějších přechodů v Praze tak byl dlouho ostudný příklad narychlo zfušovaných projektů, které se snažíme odstraňovat, co to jen jde.

Možná si říkáte, že to tam je samé zábradlí. Je, ale tohle je zrovna „dobrý“ příklad, kde to je bohužel skutečně potřeba. Tramvajový ostrůvek je zde úzký a přímá pěší vazba počítala s polohou původního přechodu – proto se musí chodit okolo trochu jako na opičí dráze. Hrozilo, že by v rámci jedné zelené lidi vstupovali pod tramvaj nebo na druhé straně pod auta. Nemusíme si nic nalhávat. Do ideálu to má daleko, ale při vymýšlení celého náměstí se před mnoha lety zkrátka udělala chyba, která by dnes vyžadovala obrovský zásah do fungování Kulaťáku. Pozitivní je, že Vítězné náměstí čeká velká rekonstrukce. Momentálně se dopracovává koncepční studie a pak se bude soutěžit dokumentace pro územní rozhodnutí a slibujeme, že na Vítězném náměstí 2.0 zábradlí už neuvidíte.

Každopádně je to další vyhraná bitva v našem boji za Prahu vstřícnou chodcům a lidem se sníženou schopností pohybu a orientace. Ona se totiž bezbariérovost netýká pouze lidí s hendikepem. Praha má být bezbariérová úplně pro všechny. Naším velkým přáním je, aby pražské ulice vybízely k tomu vyrazit ven, ne jen přeběhnout z domova do práce a zase rychle zpátky. Troufáme si říct, že tolik pozornosti žádný tým radního pro dopravu chodcům nevěnoval. Historicky se péče o pěší dopravu scvrkávala spíš na mechanické odškrtávání technických a legislativních požadavků. Co dalšího pomůže našim ulicím? Dejte nám vědět.

Máme své město rádi a záleží nám na místě, kde žijeme.