31. 10. 2024

Nová studie: Proč zachovat vyšehradský železniční most

Jeden z významných pražských mostů přes Vltavu dosluhuje a je třeba jednat. Jako řešení by se mohla jevit novostavba – je tu však několik zásadních ALE.

Přečtěte si, co k tomu napsal náš Adam Scheinherr ⤵️

Všechna pro a proti dobře shrnuje nová soukromá studie, která vznikla díky silné občanské iniciativě se snahou most zachránit. Toho si moc cením. Pokud se totiž do tématu ponoříme o trochu hlouběji, zjistíme, že rekonstrukce je varianta v mnoha ohledech výhodnější.

Pojďme si důvody, které byly dnes představeny Nadačním fondem pro záchranu Vyšehradského železničního mostu v DOX projít po jednotlivých bodech!

1️⃣ KULTURNÍ HODNOTA: Železniční most je významnou dopravní stavbou a hlavně kulturní památkou. Zákonem je chráněný kvůli unikátní konstrukci a své nenahraditelné pozici, která dotváří historické panorama Prahy.

2️⃣ RYCHLOST: S mostem je třeba něco začít dělat co nejdřív. Rekonstrukce může být zahájena už do dvou let, což je výrazně rychlejší než u novostavby. Ta by se schvalovala pět i více let, i právě s ohledem na památkovou ochranu. Práce na rekonstrukci navíc proběhnou s minimálními výlukami – vlaky budou kromě několika týdnů jezdit prakticky pořád. Naopak u novostavby by výluka trvala celé roky a znamenala by výrazný zásah do dopravy nejen v Praze.

3️⃣ TŘETÍ KOLEJ: Samozřejmě, že je potřeba myslet na budoucnost železniční dopravy v Praze. Studie navrhuje přidání třetí koleje na samostatné konstrukci. Ta by měla být maximálně subtilní, aby pohledově nenarušovala ikonická panoramata. Její výstavba zároveň nijak nenaruší železniční provoz po rekonstruovaném mostě.

4️⃣ OHLEDUPLNOST K MĚSTU A PRAŽANŮM: Uzavření mostu při novostavbě by dojíždějící nahnalo do aut, která by přecpala Barrandovský most a obě nábřeží. Novostavba by také znamenala zátěž pro bezprostřední okolí mostu. Jen stavebního materiálu by se muselo přivézt a odvézt 3x víc než při rekonstrukci! Nikdo nechce žít vedle staveniště a tady by nákladní provoz byl enormní.

Studie také řeší efektivní napojení na vnitroměstskou dopravu i zachování co největšího počtu parkovacích míst. V případě novostavby a nové vlakové zastávky na Výtoni by totiž došlo k posunu tramvajové trati, zrušení chodníků a s tím také asi stovky parkovacích míst.

5️⃣ VYDRŽÍ DLOUHO: Řádná údržba a opravy mohou mostu zajistit životnost až dalších 100 let – jen se musí vždy po čase natřít protikorozní ochranou.

6️⃣ REKONSTRUKCE JE LEVNĚJŠÍ: Ano, rekonstrukce (včetně výstavby nové třetí koleje!) opravdu vychází levněji než novostavba.

7️⃣ KULTIVACE OKOLÍ: Studie také přichází s konkrétním návrhem oživení této části města. Okolí železnice je tu dnes totiž mimořádně zadnedbané a např. do Vnislavovy ulice mají pěší vstup zakázán. Rekonstrukce by místním přinesla nové obchody, kavárny či restaurace i oddělené cesty pro pěší a cyklisty.

Detaily si můžete přečíst ve zveřejněném shrnutí studie. Určitě by se jimi mělo město, ministerstva i železničáři zabývat. Vyšehradský železniční most si zaslouží péči, která ctí jeho historickou hodnotu a respektuje jeho význam pro Prahu, zatímco zachovává prospěch a benefity pro Pražany.

Díky Nadačnímu fondu pro záchranu Vyšehradského železničního mostu! COWI, Ian Firth, WaltGalmarini AG, Andreas Galmarini; Petr Tej a Marek Kopeć

P. S. Jediné, co mě mrzí je, že představení tak důležité věci se nezúčastnil ani Petr Hlaváček – náměstek pro rozvoj ani Zdeněk Hřib – náměstek pro dopravu, ani nikdo z jejich týmu. Naopak si cením toho, že přišel pan ministr dopravy Martin Kupka – díky za to!

Máme své město rádi a záleží nám na místě, kde žijeme.